torstai 25. huhtikuuta 2013

SOCRATIVE

Osallistuin Educoden järjestämään, kolmiosaiseen iPadien käyttöönotto ja opetuskäyttömahdollisuudet -koulutukseen, jossa kouluttajina toimivat Jukka Kilpiä ja Timo Kainulainen. Viimeisellä koulutuskerralla tutustuttiin ilmaiseen Socrative-palveluun, jota todennäköisesti kokeilen omien oppilaitteni kanssa. Palvelu on käytettävissä sekä verkossa että kahdella sovelluksella (opettajan sovellus, oppilaan sovellus), jotka saa ainakin iPadille.

Palvelua käyttävän opettajan täytyy rekisteröityä joko sovelluksen tai verkon kautta. Rekisteröinnin yhteydessä opettaja saa numeron (room number), jonka avulla oppilaat kirjautuvat vastaamaan kyselyihin. Oppilaan ei tarvitse luoda omaa tunnusta, mikä tekee palvelun käyttöönoton helpoksi.

Socrativen avulla opettaja voi hyvin helposti luoda mielipidekyselyitä, monivalintakokeita tai kokeita, joihin vastataan lyhyesti 1-2 sanalla. Kun opettaja on luonut kyselyn ja käynnistänyt sen, oppilaat kirjautuvat opettajan antamalla numerolla (room number) kokeeseen kännyköillään, tietokoneelta tai tabletin/puhelimen sovelluksen kautta. Oppilas tunnistautuu kirjoittamalla kyselyyn nimensä. Opettaja voi määritellä, saako oppilas vastata omaa tahtiaan vai määrääkö opettaja vastaustahdin. Opettaja pystyy seuraamaan koneeltaan kirjautuneiden oppilaiden määrää sekä vastaustahtia reaaliajassa. Jos vastauslaitteita on käytössä vain vähän, voi saman kyselyn tehdä samalla laitteella useampaan kertaan. Kyselyn tulokset opettaja saa sähköpostiinsa.

iPadillakin käyttö on helppoa!


Mihin itse aion Socrativea kokeilla? Oppilaat oppinevat käytön hyvin nopeasti, joten turhaan laitteiden pyörittelyyn ei mene aikaa. Socrative sopii siksi hyvin erilaisten pienten mielipidemittausten tekemiseen. Myös pistokokeita ajattelin laitteella pitää - silloin täytyy vastausrytmin tosin olla opettajan määrittämä, etteivät oppilaat ehdi googlettelemaan vastauksia. Kolmas idea on käyttää järjestelmää läksyjen teettämiseen. Kyselyn voi jättää auki illaksi niin, että oppilaat vastailevat kotona kyselyyn luettuaan läksynsä.

Socrativekaan ei ole ainakaan vielä täydellinen järjestelmä. Kun Socrativen Facebook-sivulla vastaa järjestelmää koskevaan kyselyyn, saa kokeisiin liitettyä myös kuvia. Kuvien liittäminen ei kuitenkaan ainakaan toistaiseksi toimi iPadilla, vaikka mahdollisuus sinne päivittyykin kyselyyn vastaamisen jälkeen. Lisäksi kyselyn muokkaustilasta ei pääse takaisinpäin tallentamatta muutoksia.  Kokeita voi opettajalla olla auki yhtä aikaa vain yksi. Samalle illalle ei siis voi antaa eri läksyjä eri luokille. Kolmas rajoitus koskee oppilaiden määrää. Vastaajia yhdessä kyselyssä voi olla enintään 50 - harmi, sillä Socrative voisi olla hyvä tapa kartoittaa mielipiteitä myös koko koulun vanhempainilloissa!

Miltä vastaaminen sitten oppilaasta tuntuu? Kokeile tästä! Kirjaudu sisään numerolla 458587.


3 kommenttia:

  1. Täällä http://taimob.blogspot.fi/2013/04/luokkaaanestyksia-socrativella.html on myös vinkkiä siitä, miten Socrativea voi käyttää!

    VastaaPoista
  2. Kiitos linkittämisestä! Socrative on todella kätevä erityisesti nopeasti syntyvissä tilanteissa, joita ei ehdi kovin valmistella. Tällaisia ovat esim. äänestykset ja mielipidekyselyt. Myös vertaisoppimisessa palvelulla on kätevä kontrolloida käsitysten muuttumista ryhmässä.

    Toinen paljon käyttämäni kyselysovellus o Google Lomakkeet. Lomakkeen laatimiseen menee vähän enemmän aikaa, mutta tulokset saa mielestäni paremmin talteen GoogleDriveen.

    VastaaPoista
  3. Google Drivea olen käyttänyt kyselyihin, jotka eivät liity varsinaisesti oppimiseen. Viime päivinä olen kysellyt Driven avulla oppilailta mielipiteitä sähköisistä kokeista (blogahdan tuloksista joku päivä...), ja ensi maanantaille olen jo vääntänyt kyselyn valvontaluokalleni luokan toimintaan liittyvistä asioista. Kätevä palvelu!

    VastaaPoista